Motivasjon – Disiplin- Prioriteringer – og en god dose planlegging!

Har du disse fem på stell så blir hverdagen brått mye «enklere» i mine øyne! Og jeg mener disse i stor grad er nøkkelen til suksess – uansett om det er snakk om trening, kosthold eller for den saks skyld arbeid.

Motivasjon er det som får deg i gang – vaner er det som får deg til å fortsette med det og disiplin spiller en viktig rolle når motivasjonen skranter og vanene begynner å skli ut. Planleggingen hjelper deg med å holde styr på alt sammen og det samme gjelder prioriteringene dine.

Ikke bare bare tenker du kanskje, men jo det er faktisk bare bare. Det handler rett og slett om å innarbeide kontroll, vaner og ha en god dose disiplin, samt motivere seg selv til å faktisk gjøre det.

Lost and Confused Signpost

Det er ikke alle dager jeg har tid til å trene eller har tilstrekkelig med overskudd etter en lang arbeidsdag, og eller kurs/skole. Nøkkelen for min del i slike tilfeller er rett å slett planlegging.

Derfor forsøker jeg å planlegge ukens gjøremål i forkant så godt det lar seg gjøre, slik at jeg kan legge opp trening de dagene jeg vet jeg har både tid og overskudd. Jeg har i x-antall år benyttet meg av en kalender hvor jeg fører inn arbeid, kurs, diverse gjøremål, avtaler med venninner, familie og det som hører med + trening, og i enkelte tilfeller kosthold. Dager hvor ting går i ett liker jeg å ha kontroll på måltidene mine slik at jeg vet jeg får i meg det jeg skal ha for å ha nok energi, + at det blir enklere å være økonomisk. Vinn-vinn!

I en hverdag hvor det er mange baller i lufta er det veldig greit å kunne skrive ned. På denne måten har jeg sånn noenlunde kontroll på hva som skjer. Ja jeg er litt kontrollfreak, men jeg trives med det – og det gjør at jeg klarer å få til det jeg vil få til. Så i mine øyne er dette 1-0 til meg. I og med at jeg har gjort det slik en god stund, og «elsker» å planlegge vet jeg sånn noenlunde hvordan jeg liker å legge opp dagene, som igjen gjør det hakket enklere.

Det hender dog at det forandrer seg fra uke til uke, men en cirka oversikt vil gjøre det mye enklere å prioritere og få til treningsøktene (og kostholdet) som igjen er bra for kropp og sjel!

13330895_887087668104050_2820315936715225867_n

Er ikke trening og kosthold på plass og en naturlig del av hverdagen, er det stor sjanse for at det blir satt til siden for noe som dukker opp litt uanmeldt. Er derimot treningen planlagt og maten innarbeidet er det enklere å prioritere og i noen tilfeller si nei og prioritere seg selv og egen kropp. For vi er vel enige om at trening og aktivitet (uansett form) er bra for oss er vi ikke? Og det samme gjelder et næringsrikt kosthold? Nå sier jeg ikke at alt skal gå på akkord for trening og mat – men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener!

Jeg har som mange vet startet med osteopatistudiet denne uken, og har i den anledning deltatt på fadderuken. Fadderuken preges av mange aktiviteter, nye bekjentskaper, tonner med nye inntrykk og en god dose alkohol og festligheter. Sistnevnte er selvfølgelig opp til hver og en. Jeg har dog valgt å bli med på det aller meste. Til tross for dette har det gått veldig bra kostholdsmessig, samt at jeg har fått inn tre treningsøkter + et par gåturer. Ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi jeg vet det gjør meg godt! Dette er takket være de vanene jeg allerede har etablert, som igjen gjør det enklere å være disiplinert og motivert for å få det til.

13582132_905602342919249_7232205525144713395_o

Det er ikke alltid like enkelt – og det er ikke alltid ting går helt etter planen, men det går hvert fall ikke rett vest heller. Jeg har innsett at trening er alfa og omega for meg – jeg digger å bli sterkere, jeg får defintivt mer energi og jeg får mindre vondt i kroppen av å bevege på meg. Så for min del er treningen veldig viktig i hverdagen. Den har fått en naturlig plass og den blir dermed prioritert. Derfor er det heller ikke så vanskelig for meg å velge trening fremfor x, eller få til begge deler. Det samme gjelder kostholdet. Jeg spiser det jeg gjør for å holde meg frisk og for å få energi til å gjøre det jeg vil. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil.

Dette var dagens rabbel og forhåpentligvis var det til noe hjelp for at du enklere skal kunne klare å prioritere kostholdet, og treningen din, i en ellers travel hverdag! Sliter du derimot med å få dette på plass så kan jeg hjelpe deg med akkurat dette! Det er ikke så vanskelig som en skal ha det til – men det krever en god dose motivasjon – disiplin – prioriteringer og planlegging, som etter hvert etablerer vaner.

Send en mail til catharina@impulshelse.no slik at vi sammen få deg på riktig vei hvis du skulle ønske det!

En fortsatt fin helg! ❤

 

Dette innlegget ble publisert i Generelt, Treningstips og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s