Gjør du dette kan jeg så godt som garantere bedre resultater!

Husker du hva og hvor mange kilo du løftet på treningen mandag for 4 uker siden? Husker du hvor raskt du løp og hvor høy puls du hadde når du løp bakkeintervaller tirsdag for 3 uker siden? Husker du i det hele tatt om du trente for 4 uker siden? Ikke det? Du er ikke alene!Det å glemme slikt gjelder de aller fleste. Det er svært få eller ingen som klarer å huske eksakt hva de gjorde på trening for x antall uker siden, eller generelt. Og hva har det å si for trening, fremgang, motivasjon og det som er? Mer enn hva man skulle tro!, for du aner jo ikke hvor du har vært, hva du har gjort eller hva som har ført til at du er der du er? Er ikke det litt dumt når du legger såpass mye ressurser i treningen din? Jo, jeg vil si det.
Det finnes derimot en løsning på «problemet»; nemlig en treningsdagbok! Ukjent? Da skal jeg fortelle deg litt om dette enkle verktøyet så kan gi deg eierskap til treningen din og føre deg dit du vil hakket enklere(!)
En treningsdagbok kan hjelpe deg med en rekke ting, blant annet motivasjon, fremgang og piffe opp konkurranseinnstinktet til deg selv og din egen trening. En treningsdagbok, eller en notatbok hvor du fører inn treningsøktene dine, kan nemlig hjelpe deg med å;

  • holde orden på økter, øvelser, kilo, hastighet, puls, kalorier brent, mm.
  • sammenligne resultater underveis og gi deg et lite kick
  • ta eierskap over treningen din
  • se hva som har fungert og hva som kanskje ikke har fungert. Du kan med andre ord endre der det trengs endringer.
  • pushe deg selv litt ekstra når du er på treningen, eller vite når du skal roe litt ned etter en hard treningsperiode. Begge deler er like viktig.
Som du kan se så kan treningen bli brått mye artigere, mer effektiv ved at du til enhver til har kontroll over hvor du ligger og hvor du kanskje burde ligge (?), samtidig som det er et utrolig godt verktøy for å unngå de årlige skippertakene som skjer før og etter sommerferien, samt rundt juletider. I tillegg kan en slik treningsdagbok føre til enklere planlegging slik at treningsøktene får en naturlig plass i en ellers hektisk hverdag.
img-5964
Det finnes flere måter å føre en treningsdagbok på, og det er helt opp til hver enkelt hvordan dette gjøres. Personlig kan jeg anbefale å notere ned selve økten og hva som skal gjøres i forkant. Da vet man sånn cirka hva som skal utføres, og det blir etter min mening enklere å motivere seg til økten. Vekt, og eventuelt hastighet er derimot veldig greit å notere ned underveis eller rett i etterkant av økten. Har man derimot et mål om å løfte x antall kilo, eller løpe på x hastighet på x helning noteres såklart dette i forkant av økten, slik at man jobber opp mot dette.Det som er greit å få med seg når en noteter i boken er:

  • Hva slags type trening det er snakk om
  • Øvelser, repetisjoner, sett og belastning ved styrketrening.
  • Hastighet, distanse og helning ved løping og lignende. De som benytter seg av pulsklokke kan med fordel notere ned puls og eventuelt forbrenning av kalorier hvis dette er av interesse.
  • I tillegg til det som er beskrevet over kan det være lurt å notere ned dagsform, kvalitet på søvn, humør, stress og kosthold. Dette er alle faktorer som kan virke inn på treningen i positiv eller negativ grad, og som bør være tilstede ved en vurdering.

Sist, men ikke minst; Det viktigste ved å benytte seg av en treningsdagbok er at det blir gjort på en måte som en kan leve med, og at det blir noe en ønsker å gjøre for å motivere seg selv litt ekstra. Treningsdagboken bør forbindes med noe positivt som kan føre til at du forbedrer og beveger seg mot de målene som er satt i forbindelse med treningen.

Lykke til!
Dette innlegget ble publisert i Generelt, Treningstips og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s