Hvorfor trener DU?

Har du noen gang tenkt over hvorfor DU faktisk trener?

Trener du fordi du føler du må? Fordi du misliker kroppen din? Trener du for økt livsglede? Trener du for å forbedre helsen din? Eller trener du av andre grunner? Trener du for å nå et mål? Hvilket mål trener du mot? Er målet realistisk? Er det et mål du kan leve med i det lange løp? Ja, hvorfor trener du sånn egentlig?

Effekten av trening er mange, men en stor andel av de som trener, skal begynne å trene eller har trent er nok ikke helt sikre på hvorfor de faktisk trener. I mange tilfeller kan et økt fokus på akkurat dette hjelpe deg litt mer på vei. Noen trener for de rette grunnene, mens andre kanskje kunne trengt et dytt i riktig (?) retning. Jeg sier ikke at du må ha et konkret mål – for det må du ikke etter min mening, men det kan være greit å være litt klar over hvorfor du velger å trene. Kall det gjerne motivasjon!

11914893_10155996654080173_8096909660459684692_n

Jeg personlig trener og beveger meg for økt livsglede og for å få en positiv helsegevinst. Bonus er en velfungerende kropp og at jeg føler meg bra. Grunnet media og samfunnet er det dog utrolig lett å gå seg vill og jeg tar meg selv i dette gang på gang. Treningen blir mer basert på det ytre og kroppspress – noe jeg ikke ønsker  å trene for. Jeg vil ha med meg både hode og hjerte når jeg trener og er nødt til å ta meg selv skikkelig i nakken enkelte ganger. Det samme gjelder kosthold. Jeg ønsker å spise mat som gjør at jeg føler meg bra – ikke spise etter restriksjoner og kalorier. I og med at jeg har vært på bærtur når det gjelder kosthold og trening tidligere er det desto enklere å falle tilbake på gamle vaner. I slike tilfeller er det utrolig viktig for meg å huske på hvorfor jeg trener og spiser slik som jeg gjør. Trenings- og livsglede er to viktige stikkord for meg i denne sammenhengen som hjelper meg tilbake på sporet når jeg sporer av – for det hender i blant. Misforstå meg rett – det er ikke alltid det er kult å trene – og det er ikke alltid det behøver å være det heller, men å vite hvorfor du gjør det du gjør kan gjøre underverker når det kommer til motivasjonen og drivkraften med tanke på trening og kosthold! Prikken over i`en er selvfølgelig å velge noe som i de aller fleste tilfeller vil gi deg den gode følelsen trening gir. For hvem angrer vel på en treningsøkt? I de aller fleste tilfeller – ingen!

En klok dame sa forleden: «Pusser du tennene?» Ja – hver dag. «Syns du det er gøy?» Nei. «Men det må gjøres?» Ja! Here you go. Dette gjelder også for trening! Trening er kort og godt bra for kroppen!

Når det er sagt så vet jeg at det ikke alltid er like enkelt. Mange misliker kroppen sin og ønsker å trene nettopp på grunn av dette. Problemet er at i mange tilfeller så kan en slik innstilling gjøre at du leter etter en såkalt quick-fix og ikke søker varige endringer i livet ditt. Ting tar dessverre tid når det kommer til trening, kropp og kosthold og i de aller fleste tilfeller så er det endringer, vaner og motivasjon som er nøkkelordene. For å få varige resultater er du som regel nødt til å endre ting i livet – og endringene er samtidig nødt til å bli en del av livet ditt. Kall det et livslangt prosjekt. Endringer kan derimot være vanskelige og ikke alltid like motiverende. For det er jo en grunn til at ting er som de er? Det er fordi vi trives på en eller annen måte der vi befinner oss? Det er enkelt og komfortabelt, og da er det ikke automatisk lett å endre på dette. Vi vil jo ha det bra! På den annen side så er det store sjanser for at du får det veldig mye bedre (?) dersom det gjøres noen endringer som du kan leve med i det lange løp og som vil gjøre kroppen din godt.

Hva som er riktig og galt er selvfølgelig et definisjonsspørsmål og er helt avhengig av hvem du spør, men hvis du mener jeg har gode verdier når det kommer til trening og kosthold – ikke nøl med å ta kontakt HER. Jeg kan få deg dit du vil med både hode og hjerte på rett plass!

Tren på grunn av de positive helsegevinstene og spis mat som gjør både kropp og sjel godt! Livet er for kort til å leve etter regimer og restriksjoner!

God helg! ❤

Dette innlegget ble publisert i Generelt, Treningstips og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s